Persoonlijk Profiel
- Algemeen
Door zijn begeleiding, manier van lesgeven en de goede band die hij met mij in zo'n korte tijd heeft opgebouwd heeft ervoor gezorgd dat ik het maximale uit mijzelf heb gehaald in het tweede jaar, en dat merkte Jeroen zelf ook. - Alex Filinsky (oud-student)
In dit hoofdstuk van het portfolio wordt kort besproken wie ik ben en wat mijn motivatie is voor het beroep van docent.
Even Voorstellen
Motivatie Docentschap
De grootste inspiratiebron voor mij om het onderwijs in te gaan is mijn moeder, Marian. Mijn moeder zei altijd dat 'mensen helpen' zeer belangrijk is. Mensen helpen is iets wat ze graag deed, en tot het einde van haar leven elke dag deed. Mijn moeder was altijd vrolijk, ondanks haar ziekte, en ongelooflijk empathisch. Mijn moeder vroeg bijna elke dag wat ik had geleerd op school. Deze gesprekken hebben mij enorm gemotiveerd om te leren.
Ik leerde natuurlijk niet élke dag iets bijzonders. Maar wanneer een docent een enthousiaste en inhoudelijke goede les gaf, vertelde ik daar altijd over.
Na mijn studie Informatica besloot ik mensen te willen helpen. Ik wilde iedereen dit soort gesprekken gunnen. Ik zie nog vaak een wereld voor me waarin alle leerlingen na een schooldag naar hun ouders rennen en schreeuwen KIJK WAT IK VANDAAG HEB IK GELEERD!.
Daarnaast baalde ik stiekem ook van mijn HBO-opleiding. Alhoewel het onderwijs niet vreselijk was, kon het wel veel beter. Ook tijdens mijn minor bèta-educatie zag ik op mijn stageschool niet altijd het kwalitatieve onderwijs dat de leerlingen verdienden.
Eigenlijk komt mijn motivatie voor docentschap dus voort uit drie punten:
- Ik wil mensen helpen en ik wil klaarstaan voor mensen.
- Ik wil iedereen elke dag laten leren met enthousiaste.
- Ik wil het ICT-onderwijs na een hoger niveau tillen.
Een visie op het onderwijs mag natuurlijk niet ontbreken, mijn visie is dan ook:
Onderwijs is één van de belangrijkste bouwstenen van de samenleving. Al het onderwijs moet inclusief zijn, veilig zijn en bijdragen aan (inhoudelijke) ontwikkeling. Leren dient op een betekenisvolle en plezierige manier te gebeuren aangezien we ons leven lang blijven leren. Na het volgen van een goede les zou iedereen moeten schreeuwen: KIJK WAT IK VANDAAG HEB IK GELEERD!