In dit hoofdstuk wordt de volgende indicator aangetoond:

  • Praktijkgericht onderzoek doen
Jeroen in zo'n docent die de les leuker maakt en het tegelijkertijd leerzaam houd. Zijn enthousiastme is aanstekelijk, zijn motivatie is motiverend en zijn kennis wilt die met iedereen delen. - Marlène Zwetsloot (oud-student)

Inleiding

Een docent dient praktijkgericht onderzoek te kunnen doen. Dit kan een onderzoek betekenen t.b.v. het onderwijs, zoals of een werkvorm of leertheorie werkt tot een vakinhoudelijk onderzoek. In dit hoofdstuk wordt hierop ingegaan.

Afstuderen

Voor mijn opleiding informatica aan de Hogeschool Leiden was het verplicht praktijkgericht onderzoek uit te voeren bij het afstuderen. Dit onderzoek genaamd Upselling in combinatie met IT was de leidraad voor een te ontwikkelen webapplicatie voor de organisatie Metsens. Dit onderzoek, tezamen met de benodigde documentatie en applicatie is uiteindelijk beoordeeld met een 9,6. Ter bewijslast is er een screenshot van mijn deelcijfers toegevoegd.

Cijferlijst van het vak IWLAB, afstuderen.

SCRUM certificering

Om te je laten certificeren als SCRUM Product Owner dient de persoon het PSPO1 examen succesvol af te nemen. Één van de dingen waarop je beoordeeld wordt is het toepassen van de Evidenced-base-management guide. Deze gids gaat er vanuit dat je praktisch onderzoek dient te doen wanneer je experimenteert zodat je hiervan kan leren en blijven ontwikkelen. Door het behalen van het PSPO1 examen heb ik aangetoond de gids toe te kunnen passen. Hiermee toon ik ook aan praktijkgericht onderzoek te kunnen doen. Ter bewijslast heb ik een link naar de gids toegevoegd. Daarnaast heb ik in een eerder hoofdstuk over mijn SCRUM certificering geschreven, hier is ook een link van bijgevoegd.

Evidenced-based-management guide SCRUM

Design Thinking

Bij mijn vorige werkgever, de Hogeschool Leiden, gaf ik les in een praktijkgerichte onderzoeksmethode genaamd design thinking. Design thinking is een methodiek die de gebruiker centraal stelt en oplossingen probeert te vinden voor wicked problems. Wicked problems zijn problemen die geen vaste oplossing hebben en dus onderzocht moeten worden (Interaction Design Foundation, n.d.). Ik heb lesgegeven in deze methode en studenten begeleid bij onderzoeken uitgevoerd via deze methode. Op het Mediacollege ben ik onlangs toegevoegd aan het designteam. Dit designteam probeert specialisme overstijgende onderwijs problematiek op te lossen door praktijkgericht onderzoek op te zetten en uit te voeren. Ook hiermee bewijs ik mijn kennis en kunde van praktijkgericht onderzoek doen. Ter bewijslast heb ik hieronder een screenshot toegevoegd van mails over het designteam.

Afspraken m.b.t. het designteam

Onderzoek in het onderwijs

Ook in het onderwijs doe ik praktijkgericht onderzoek. Zoals welke werkvormen studenten fijn vinden, hoe zij bepaalde leerstrategieën vinden en hoe zij mij als docent vinden. Ter bewijslast is hiervan een screenshot toegevoegd.

Een aantal vragen voor het evalueren van studenten hun ervaring.
Terug naar boven