Professionele vaardigheden
- Professioneel
- 3 indicatoren
Jeroen kon het zelfs met schoolgenoten vinden, omdat hij de leerlingen begrijpt en ook rustig dingen uit kon leggen. Een grapje maken kon daar ook wel goed bij. Heel gezellig, maar ook serieus in de omgang! - Cyndi Strooband (oud-student)
In dit hoofdstuk worden de volgende indicatoren aangetoond:
- Vormgeven van professionele ontwikkeling.
- Professioneel handelen uitleggen en verantwoorden.
- Samenwerken en afstemmen met collega’s (binnen en buiten de organisatie).
Professionele Ontwikkeling
Een sterk punt van mijzelf vind ik mijn leergierigheid. Geen dag gaat voorbij zonder dat ik iets nieuws heb geleerd (gelukkig maar!). Dit was ook mede de motivatie om naar het mbo te gaan. En na 4 maanden heb ik al zo ontzettend veel geleerd dat ik zeer blij en dankbaar ben dat ik deze stap heb gemaakt.
Ik geef mijn professionele en persoonlijke ontwikkeling in verschillende vormen vorm. Zo koop ik regelmatig cursussen over vakinhoudelijke onderwerpen en voltooi ik deze. Zo blijf ik up-to-date en kan ik deze kennis weer gebruiken om mijn studenten het nieuwste van het nieuwste te laten leren. Uiteraard sta ik wel stil bij wat nuttig is voor studenten en niet alleen wat ik leuk vind. Zo heb ik in 2021 (afgelopen kalenderjaar, niet schooljaar) een cursus over de nieuwe functies van JavaScript gedaan en een cursus over SCRUM. Voor beide cursussen heb ik een certificaat behaald. Hierna heb ik ook nog een hoog aangeschreven certificaat m.b.t. SCRUM behaald via Scrum.org. Beide cursussen heb ik gedaan omdat ik merkte dat ik deze kennis en vaardigheden nog niet bezat en dit nodig was voor het onderwijs (aansluiting bij het kwalificatiedossier). Daarnaast vind ik leren gewoon erg leuk! Ter bewijslast heb ik de twee certificaten van de cursussen hieronder toegevoegd. Voor een uitgebreid stuk over SCRUM is er een link naar een eerder geschreven hoofdstuk toegevoegd. Daarnaast heb ik een link toegevoegd naar een stuk over LinkedIn Assessments die ik doe, wat ook mijn professionele ontwikkeling aantoont.
Certificaat SCRUM cursus Certificaat JavaScript cursus Link naar SCRUM Link naar LinkedIn AssessmentsPersoonlijk Ontwikkel Plan
Om mijn ontwikkelingen in een (school)jaar inzichtelijk te maken voor mijzelf en mijn leidinggevende heb ik een persoonlijk ontwikkelplan (POP) opgesteld. In dit plan beschrijf ik wat ik zou willen leren, waar ik aan kan bijdragen en hoe, plus waar ik nog in kan groeien. Dit plan heb ik hieronder bijgevoegd alsmede een screenshot van wat mijn leidinggevende van het plan vond. Ik wil nog opmerken dat ik ook echt met punten uit dit plan aan de slag ga. Zo zit ik momenteel bij het designteam en heb ik een inspiratiesessie over blended learning verzorgd voor collega's. Voor meer hierover verwijs ik naar een eerder geschreven hoofdstuk waarvan hieronder een link is toegevoegd.
Blended Learning Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP)Professioneel handelen uitleggen en verantwoorden
Dingen die je zegt en die je doet moet je kunnen uitleggen en verantwoorden. Niet alleen aan een (direct) leidinggevende, maar ook aan je collega's. Belangrijk daarin is dat je een open houding hebt, feedback leert ontvangen en feedback leert geven. Het mbo heeft daar in haar collectieve-arbeid-overeenkomst (CAO) een statuut voor opgesteld. Nadat ik via een collega op dit statuut ben gewezen (we hadden een discussie over verantwoordelijkheden van team en management) hou ik dit in mijn achterhoofd. Zo kom ik uit een organisatie waar management vooral veel bottom-down beslissingen nam. In de organisatie, en volgens het statuut, is voor het mbo bottom-up de beste methode. Hier moet ik nog wel aan wennen. Ik stel mijzelf bijvoorbeeld collegiaal op en help collega's bij het maken van video's voor het onderwijs. Ik onderschrijf dat onderwijs teamwerk is, en ik niet alleen sta. Ik neem actief deel aan vergaderingen en wanneer er een discussie opkomt discussieer ik op een professionele manier. Hierbij wil ik wel de kanttekening maken dat ik erg direct ben, wat door sommige mensen opgevangen kan worden als een (persoonlijke) aanval, wat natuurlijk niet de bedoeling is! Ik heb twee situaties beschreven a.d.h.v. de STARR(T) methode om te bewijzen dat ik mijn professionele handelen kan uitleggen en verantwoorden.
Link naar statuut in het CAO mbo (pagina 225)Onderdeel STARR(T) | Beschrijving |
---|---|
Situatie | Voor het project duurzaam huis dienden studenten een applicatie te maken die bijvoorbeeld temperatuur in huis registreerde. Hier kwamen veel verschillende onderdelen bij kijken, zoals een vak over front-end (gaf ik), een vak over de back-end (gaf een collega) en een vak over hardware (gaf een andere collega). We raakten in discussie over wanneer, hoe en waar bepaalde onderwerpen aan bod moesten komen. |
Taak | Mijn taak was het opzetten en uitvoeren van het front-end vak. Gezamenlijk met collega's bepaalde ik de planning. Hierin legde ik uit dat ik studenten opdrachten wilde geven met meer vrijheid, zodat ze meer autonomie krijgen. Daarnaast wilde ik meer lijn tussen de vakken en vroeg ik onderwijsmateriaal meer te delen. Ik deelde over het algemeen mijn materiaal al, maar vroeg dit ook aan collega's zodat ik dit kon afstemmen. Ook heb ik de onderwerpen die ik wilde behandelen onderbouwd met vraag uit het werkveld. |
Actie | Ik bracht in meer onderwijsmateriaal met elkaar af te stemmen en te delen. Ik legde hierbij een link naar autonomie. Daarnaast legde ik de link dat het bevorderlijk voor studenten zal zijn om de vakken meer met elkaar te verbinden zodat er een duidelijk geheel staat. Daarnaast heb ik onlangs nog extra materiaal gedeeld met mijn collega's zodat ze op mijn werk konden voorbereiden. Dit werd erg positief ontvangen. |
Resultaat | Onderwijs dat meer op elkaar afgestemd is dan vorig jaar, meer verbinding tussen verschillende vakken waaruit een beter geheel ontstaat. |
Reflectie | Ik vind het heel fijn om tijdens een module meerdere units met elkaar te verbinden. Ook denk ik dat even terug naar de basis gaan, bijvoorbeeld waarom autonomie belangrijk is, goed is om bij stil te staan voordat we verdergaan met de dagelijkse gang van zaken. |
Transfer | In het vervolg wil ik dit bij elke module doen. Ook het verantwoorden van wat je precies in je lessen gaat doen a.d.h.v. de vraag van het werkveld is iets wat ik erg fijn vond. |
Onderdeel STARR(T) | Beschrijving |
---|---|
Situatie | Tijdens een teamoverleg werd er gevraagd hoe we het onderwijs konden verbeteren. Specifiek werd er ook ingegaan hoe we minder klassikale instructie kunnen geven en de studenten meer aan de slag kunnen laten gaan, ook in verband met de heersende pandemie. Ik raakte in discussie met een collega over het gebruik van screencast video's in mijn lessen. |
Taak | De taak was om zoveel mogelijk ideeën op papier te zetten (een flip-over) om zo gezamenlijk tot een soort van ideeënposter te komen. Daarnaast was mijn taak om te praten en discussiëren over enkele van die ideeën, en om feedback te geven. |
Actie | Ik raakte in discussie met een collega die niet goed snapte hoe video beter zou zijn dan gewoon klassikaal lesgeven. Het leek hem/haar (laat ik even in het midden) vooral meer werk. Ik legde hierbij uit dat wanneer studenten mee programmeren en dus wel degelijk actiever aan de slag gaan met de stof dan wanneer zij een hoorcollege krijgen. Daarnaast liet ik enkele voorbeelden zien en liet ik weten dat video's niet de les zelf waren, maar een middel om de les omheen te bouwen. Ik maakte daarbij ook het punt dat we het materiaal makkelijker kunnen hergebruiken in het volgende jaar, plus dat studenten op hun eigen tempo kunnen leren. Indien zij ziek zijn (of de docent) kunnen ze ook de les gewoon volgen, en kunnen we achterlopen beperken. Uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkste wat de student ervan vindt. Ik heb studenten dan ook regelmatig gevraagd om (anonieme) feedback. Daarnaast vraag ik studenten vaak mij, de les, de inhoud of wat verder belangrijk is te beoordelen. |
Resultaat | Na de discussie en onderbouwing van mijn manier van lesgeven hebben we een zeer goed gesprek gehad. Ik kreeg inzicht in waarom de drempel voor sommige collega's erg hoog is om video's op te nemen, mijn collega kreeg inzicht in hoe ik lesgeef en hoe video's maken en in de les gebruiken precies werkt. |
Reflectie | Ik was enorm blij met het gesprek, omdat ik meer inzicht heb gekregen in hoe ik andere collega's kan helpen. Ook kreeg ik meer inzicht in waar op dit moment nog veel drempels liggen. De collega raadde mij ook aan goed na te denken over een aantal punten, die ik heb meegenomen in opvolgende lessen. |
Transfer | Ik heb inzicht gekregen in enkele drempels en punten die collega's tegenstaan te werken met screencast video's. Ik heb enkele collega's hier tips over gegeven en geholpen. Daarnaast heb ik meegenomen dat video's voor mbo studenten erg praktisch moeten zijn, en vaak ook het waarom uitgelegd dient te worden. Dat heb ik meegenomen in mijn lessen. |
Vaak koppel ik mijn manier van lesgeven ook aan onderwijstheorieën zoals het constructivisme, connectivisme en cognitivisme. Daarnaast vraag ik (heel) veel feedback aan studenten om zo mijn onderwijs zo effectief mogelijk te laten zijn. Ik leg ook aan studenten uit waarom ik voor bepaalde vormen kies, want jouw professionele handelen dien je in mijn ogen ook uit te leggen aan studenten. Voor een overzicht van onderwijstheorieën en hoe ik deze gebruik verwijs ik naar een eerder geschreven hoofdstuk genaamd leer- en onderwijstheorieën. Een link is hieronder toegevoegd.
Leer- en onderwijstheorieënSamenwerken en afstemmen
Met de vorige twee situaties heb ik naar mijn inziens ook aangetoond samen te kunnen werken en af te kunnen stemmen met collega's binnen de organisatie. Om dit nog meer kracht bij te zetten heb ik testimonials van collega's hieronder toegevoegd.
Met Jeroen is het prettig samenwerken. Hij deelt graag kennis en geeft volledig inzicht in zijn lessen. We zitten ook midden in een onderwijsvernieuwing. Hieraan draagt Jeroen een enorme steen bij met zijn kennis, kunde en inzichten. Je merkt dat Jeroen al aardig wat jaren in het onderwijs werkt ook. Hij heeft een duidelijke visie op hoe hij het onderwijs (graag) ziet en schroomt niet dit te delen met collega’s. Ook tegen de ‘stroom’ (gangbare meningen in het team) in! Leuk om te zien. - Erik Willems Hybride Docent UXD en studieloopbaanbegeleider SD1D
Ik heb Jeroen leren kennen als een waardevolle aanwinst bij ons team. We werken nog niet vaak direct samen, toch ken ik Jeroen als betrokken en met oog voor didactische en vakinhoudelijke opbouw van lesstof web development. Binnen onze opleiding ziet Jeroen kansen waar deze ook echt liggen. Zo is er nog veel mogelijk op gebied van logische leerweg opbouw met betrekking op web development waar ik Jeroen vaker tijdens vergaderingen belangrijke suggesties heb horen geven. Daarnaast heb ik hem via sociale media hele toffe projecten zien delen, die hij gebruikt in zijn lessen om studenten op speelse manieren de lesstof eigen te maken. Jeroen heeft veel kennis op gebied van lesgeven op het HBO, waarbij hij de verschillen erkent met ons MBO, zonder te onderschatten wat onze studenten in hun mars hebben. Ook ondersteunt Jeroen mij sinds kort op gebied van Studieloopbaanbegeleiding. Hij geeft vrijdag’s lessen, waarbij hij de studenten handvatten geeft om te professionaliseren. En in (te) korte tijd heb ik op hem een beroep kunnen doen om leermeter gesprekken (die sowieso nieuw zijn bij ons op school) samen met hem op te pakken. Dat voelde voor mij alsof ik op hem kon bouwen en geeft mij vertrouwen dat de klas bij hem in goede handen is. - Alex Kentie Hybride Docent Game Development | Studiebegeleider SD2A
Samenwerken en afstemmen buiten de organisatie
Het is belangrijk niet alleen binnen, maar ook buiten de organisatie waar je werkzaam bent samen te kunnen werken. Zo kom je als docent ongetwijfeld bij stagebedrijven en andere organisaties waardoor je werk uitbreidt naar buiten de organisatie waar je werkt.
Momenteel ben ik nog geen stagedocent op het mbo waar ik werk, maar hoop ik met mijn eerdere stage-docentschap aan te kunnen tonen dat ik dit wel degelijk beheers. Een stagebegeleider van een bedrijf waar studenten van mij stage liepen heeft een testimonial over de samenwerking met mij geschreven, deze is hieronder toegevoegd.
Ook binnen één van onze modules, genaamd duurzaam huis, heb ik samengewerkt met collega's van een andere school. Hiervan heb ik opnieuw een STARR(T) gerealiseerd.
Onderdeel STARR(T) | Beschrijving |
---|---|
Situatie | Bij onze module komen VMBO-studenten van de school Bredero meelopen. Zij dienen daarbij een kleine opdracht te vervullen. Omdat de studenten van het VMBO nu instromen en onze studenten dus al een tijdje op weg zijn is er een groot verschil tussen kennis. |
Taak | Onze taak was het bepalen van een opdracht voor de VMBO-leerlingen en het up-to-date brengen van de kennis die zij hadden. Wij stellen hoge eisen aan de code die studenten maken en willen natuurlijk niet dat de VMBO-ers aan het begin hier al een achterstand mee hebben. |
Actie | Ik opperde de onderzoeksopdracht voor de leerlingen te maken, wat werd goedgekeurd door de rest. Daarnaast opperde ik mijn lesmateriaal beschikbaar te stellen aan de docenten van het VMBO, zodat zij dit op hun beurt weer konden verwerken in hun lessen ter voorbereiding op deze opdracht. Tezamen met de projectmedewerker van onze opleiding heb ik een stukje opgesteld waarin wij regels stelden over het gebruik van het gegeven lesmateriaal. |
Resultaat | De VMBO-docenten waren erg blij dat ik lesmateriaal aan hun kon geven. Dat scheelde de docenten werk en tijd, en zo konden zij hun leerlingen optimaal voorbereiden. Daarnaast werd de opdracht erg positief ontvangen, vooral omdat dit een leidraad geeft voor zowel de betrokken leerlingen als alle docenten. Het gesprek wat ik had met de projectmedewerker leidde tot een soort mini-contract waarbij duidelijk werd dat het materiaal alleen voor de leerling beschikbaar gesteld mocht worden, en verder niet verspreid mocht worden. |
Reflectie | Ik vind dat ik erg proactief ben geweest in deze meeting. De opdracht voor de VMBO'ers gaf mij veel duidelijkheid en rust. Ook vond ik het super leuk om te zien hoe enthousiast de VMBO-docenten over mijn materiaal waren, dit gaf mij natuurlijk een goed gevoel. Ik realiseerde me dat de manier waarop ik onderwijs voorbereid een goede manier is voor het delen van dit onderwijs, wat weer bijdraagt aan connecttivistische leeromgevingen, waar ik erg fan van ben! |
Transfer | Wanneer we externe opdrachtgevers hebben, is het denk ik altijd goed om lesmateriaal te delen, zodat studenten en docenten allemaal up-to-date zijn en weten wat er verwacht wordt. Ik ga dit dan ook in de toekomst zeker vaker doen! |
Ter bewijs een mail over het bovenstaande + de opdracht die ik heb gemaakt.
Onderzoek voor VMBO-leerlingen